Tinnitus-app "Riktig fokus"
Førstehjelpsskrin i lomma for alle med tinnitus

Alle som har plagsom tinnitus kan mestre hverdagen ved hjelp av fokusert avspenning. Vi i HLF Briskeby har derfor utviklet en gratis app som geleider deg gjennom fokusert avspenning steg for steg.

Dersom du trenger ytterligere hjelp og støtte, anbefaler vi ett av våre rehabiliterings- eller kurstilbud. 

Fokuseringsøvelser

Med fokuseringstrening øver du opp evnen til å kontrollere oppmerksomheten med bevissthet og vilje. Når du lærer å fokusere på det du vil, havner tinnitus i bakgrunnen – og den negative virkningen tinnitus kan ha på konsentrasjonen, reduseres.
Man kan kontrollere oppmerksomheten ved å flytte den mellom ulike lydinntrykk.
Målet er ikke at du aldri skal legge merke til tinnitus, men at du bruker bevissthet og vilje til å skifte fokus mellom forskjellige inntrykk. Dermed kan du bedre fokusere på arbeidsoppgaver, bakgrunnslyd, positive tanker – og det som skjer rundt deg- i stedet for på tinnituslyden.

Avspenningsøvelser

Hovedhensikten med fokusert avspenningsøvelse er å få ned stressnivået, fordi stress har vist seg å påvirke tinnituslyden på en negativ måte.
Målet er å få en avspenningseffekt som du kan bruke når du kjenner at tinnituslyden går opp på grunn av økt stressnivå.
Øvelsene kan også brukes i forbindelse med søvn, for å lettere sovne, samt forebygging av økt stress.

Stiftelsen Dam har finansiert dette prosjektet.

Last ned appen her:

App Store
Google play